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23 January, 2008

No confusion between.. Idea and Ikea EU TM

Filed under: events, marchi, marketing, news, trademark — Eva Callegari @ 1:17 pm

The application filed by Ikea before the Court of First Instance of the European Communities (Case T. 112/06) was rejected on 16 January 2008.
On one side there was the following figurative trademark
Idea (obtained within the Class regarding funiture):
0002839.gif
On the other side there was the following figurative trademark
Ikea:
0001096.gif
The Court of First Instance
observed that the above TMs are visually and conceptually dissimilar, with only a low degree of aural similarity. Therefore, there is no likelihood of confusion beween the marks, despite the identical nature of the goods and the reputation of the Swedish TM: in fact the perception of the marks by the average consumers, who tends to be observant in these cases, is mostly visual and conceptual, not aural.
The aural similarity is irrelevant as, effectively, the consumers pay attention on choosing furniture and rarely purchase it just aurally.
(IP Faber constantly takes care of your TM and brand strategy: contact us)

L’appello presentato da Ikea dinanzi al Tribunale di Primo Grado delle Comunità Europee (Case T. 112/06) è stato rigettato, con decisione del 16 Gennaio 2008.
Si trattava del marchio figurativo Idea (concesso per la Classe merceologica dell’arredamento) rispetto al marchio figurativo Ikea (entrambi sopra riportati).
Il Tribunale di Primo Grado ha osservato che detti marchis sono visivamente e concettualmente diversi, con solamente un limitato grado di somiglianza di suono. Pertanto non vi è confondibilità tra i marchi, nonostante l’identica natura dei prodotti cui si riferiscono e la notorietà del marchio svedese: infatti la percezione dei marchi da parte del consumatore medio, che tende ad essere attento in questi casi, è prevalentemente visiva e concettuale, non uditiva.
La somiglianza dal punto di vista uditivo dei due marchi è irrilevante visto che, in realtà, i consumatori dedicano attenzione nel scegliere questi prodotti e raramente si limitano ad ordinarli solamente a voce.
(IP Faber si prende cura costantemente dei tuoi marchi e della tua strategia di brand: contattaci)

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