IP Faber :: www.ipfaber.com

17 August, 2007

Nuovi orizzonti per il mercato della musica digitale – New horizons for digital music market

Filed under: copyright, internet, IT, news — Eva Callegari @ 5:41 pm

ipodphoto1.jpg
Dopo Emi, anche Universal Music ha annunciato nei giorni scorsi che a partire dal 21 agosto fino al 31 gennaio prossimi sarà possibile scaricare da internet brani musicali provenienti dai propri cataloghi, privi di DRMDigital Rights Management.  

Ciò significa che chi scaricherà questi file dai siti musicali che si sono accordati con Universal Music per realizzare questo progetto – quali Amazon, Best Buy, Rhapsody di Realnetworks, Puretracks – potrà poi liberamente riprodurli e utilizzarli su molteplici dispositivi.

L’esperimento analogo già posto in essere da Emi – deciso dopo la trasformazione della società da Public Company a società a capitale privato, acquistata dalla britannica Terra Firma – sembra avere dato i primi incoraggianti frutti: si parla di un incremento del 13 % delle vendite di EMI.

La tendenza in atto può essere letta da vari punti di vista.
I DRM hanno mostrato in più occasioni di essere facilmente aggirabili e di “viaggiare” su un piano troppo lontano dalla realtà del consumatore medio della cosiddetta musica fluida. Lo Steve Jobs pensiero dello scorso febbraio ha forse svegliato le Major musicali, che hanno capito di poter trasformare in opportunità di mercato la messa in commercio di musica libera da limiti tecnologici quali i DRM. Il consumatore di musica online che vuole questo tipo di musica digitale è disposto a pagare una cifra leggermente superiore, pur di non esserne vincolato nella fruizione.

A partire da pochi giorni fa, è così possibile – ad esempio – scaricare  dalla libreria di iTunes canzoni dall’album di John Lennon “Some Time in New York City” a 1.29 euro, se DRM-free oppure a 0.99 euro, con DRM.

(fotografia di Michele Pedrolli, da Flickr

(IP Faber: proteggiamo la creatività e gestiamo il copyright. Contattaci) 

As Emi recently did, few days ago Universal Music announced that its music library will be available online without DRM – Digital Rights Management  from 21st August 2007 to 31st January 2008.

Universal Music has entered into a partnership with  AmazonBest BuyRhapsody  by Realnetworks, Puretracks so that Internet users who will download pieces of music from such websites will be allowed to copy  and play them several times through different devices.

The similar experiment – which was previously carried on by Emi – is obtaining positive results: recent figures of Emi sales have revealed an increase of 13 % during last months. Emi took this decision after british Terra Firma bought the company.

The above trend may be evaluated from different points of view. DRM often appear too weak to hackers’ attacks as well as too far from consumers’ needs. Last February Steve Jobs thoughts wake up the Majors,  which converted these consumers’ needs in opportunities. The average consumer of fluid music accepts to pay a premium price for the same music track once it is free from DRM.   

Apple started to sell DRM-free track few months ago, so that now it is possible to download from iTunes the song by John Lennon “Some Time in New York City”  at 1.29 Euro, if DRM-free or, alternatively, at 0.99 Euro, with DRM.

(photo by Michele Pedrolli, from Flickr)

(IP Faber: we protect creativity and manage copyright. Contact us

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: